Friday, May 01, 2009

Obat yang Terlupakan

Hampir seminggu sudah ulkus menetap di bawah lingua saya ini. Pedih. Belum pernah ada pengalaman sebelumnya membuat saya agak menderita. Macam-macam petua kawan-kawan bagi seperti berkumur garam dan yang paling advanced sedikit letak je terus garam pada ulkus itu. Huhu, sungguh mengerikan pedihnya! Tak tahu lah bagaimana mekanisma kerja garam itu menyembuhkan ulkus ini. belum jumpa dalam buku lagi hehe. Tapi dah kerana terpaksa dan tak berpengalaman saya ikut je nasihat kawan-kawan. Sampai terkeluar air mata pedihnya sangat.

Belum juga sembuh. Ulkus semakin membesar saiznya. Serik sudah dengan air garam. Saya teteskan dengan minyak gamat saja berharap mampu mengobatinya. Lidah dah terasa pelik dan loya tekak dengan rasa dan bau minyak gamat yang bau gamatnya hehe. Nak buat bagaimana lagi. Terpaksa.

Sudah tak tahan sangat pedihnya. Akhirnya, ada juga peluang untuk jumpa doktor hari ini dengan adanya masa kosong pagi ini. Mulanya malas saja mahu ke rumah sakit tapi kerana dah tak tertahan pedihnya terpaksa juga.

Doktor gigi dan mulut rasanya tempat yang sesuai. Sekalian sahaja saya ikutkan untuk routine dental check up hari ini. Tak ada lah malu sangat nak mengadu semata-mata ulkus di mulut sahaja hehe ^_^

“ Doc, bawah lidah saya sepertinya bermasalah.”

“ Oh, ini sariawan saja dek.”

Senyum sinis doktor gigi memang sudah diduga. Masakan saya tak tahu itu sariawan aka ulcer! Anak-anak juga pasti tahu hehe.

“ Iya kah doc. Nanti doc prescribe obatnya ya. Sudah seminggu sakit ini.”

Selesai sudah dental check up, saya konsultasi pula persoalan dental.

Jam dah pukul 11.30. Pukul 1 nanti ada skill lab. Takut terlewat saya pamit saja tergesa-gesa pulang. Bahagia sudah pembayaran sudah gratis di bawah asuransi.

Sudah separuh di perjalanan ke kampus, baru tersedar. Saya lupa obatnya!

Huhu, tersengih saja sendiri-sendiri dengan pedih rasanya. Ulkus ini belum lagi terobati~

Ulkus=ulcer=sariawan=canker sores=aphthous ulcer
Etiology: unknown, but stress seems to play role (adakah saya stress??huhu)
Symptoms: pain lasts 4-7 days worsen with hot spicy food (so, xdpt mkn sambal hehe)
Treatment: anesthetic (lidocaine, dyclonine),tetracycline, corticosteroid,
garam (ikut petua)
  1. Alhamdulillah, at least saya telah berpengalaman dengan sakit ini.
  2. Hari ini saya suka sebab dapat ke hospital ^_^
  3. Tahniah untuk Azfar, ummi cakap dia dapat UiTM tapi belum tahu di mana. Tahniah dik!
  4. Hari ini juga Berjaya membeli tiket UPG-Surabaya, JKT-UPG senilai 600 ribu ji! Yeah, Java here we come!
  5. Tetaplah bersyukur akan nikmat ujian sakit ini.

0 comments:

Post a Comment