Wednesday, May 06, 2009

Emergency and Traumatology I

Sangat kepenatan memerah otak untuk ujian clinical skill lab (CSL) kali ini. Dua hari sudah bertungkus lumus mempraktekkan kebolehan berhadapan dengan emergency dan trauma pasien. Sejak kelmarin dari jam 7.30 pagi sehingga hampir 6 sore baru selesai. Sampai sahaja di rumah azan maghrib sudah berkumandang. Pulang saja habis lenguh satu badan dengan pengumpulan asam urat di seluruh badan. Kesannya, saya tidur terlalu awal.

Alhamdulillah. Semuannya berjalan lancar. Banyak yang sudah dipelajari sepanjang ujian ini. Masa ujian ini juga saya telah ternoda mencium mulut ke mulut dengan Encik Mannequin yang mengalami permasalahan pernafasan. Hehe. Nak buat macam mana. Terpaksa. Percuma saja dia dapat ciuman dari saya hehe ^_^

Yang agak dikewakan adalah untuk ujian thoracocentesis. Dengan penuh percaya diri saya telah menusuk antara costa dua dan tiga Encik Mannequin yang mengalami tension pneumothorax dengan sudut 45 darjah. Apa lagi, terkejut doktor. Sepatutnya harus tegak 90 darjah! Entah lah. Kenapa lah saya terikut ajaran sesat kawan-kawan saja tadi tanpa membelek kembali pada penuntun csl. Kesannya, saya kecewa. huhu..

Keluar saja dari ruangan ujian thoracocentesis dengan kecewa, tiba-tiba giliran dipanggil pula untuk newborn resuscitation. Gelabah. Maklumat dalam otak belum tersusun lagi. Nak tak nak, terpaksa masuk juga. Saya pun menyambut seorang preterm baby, amniotic fluid clear, not breathing, weak muscle tone. Gelabah lagi. Sudah lupa apa yang harus dibuat, saya terus je bersihkan dan keringkan, suction, evaluate heart rate dan breathing. Memang sudah jelas dan nyata saya salah tidak ikut urutan!

“ Doc, I need to stop now. I just came out from that room, so my mind is not prepared yet. Can I rest for a while and come back later...” dengan muka kecewa dan sedih huhu.

“Oh, that’s why you look so stress and not perform well. Ok, you can come back later.”
Alhamdulillah, nasib baik doktor paediatric itu memahami keserabutan dalam otak ini. Memang sungguh kelam kabut tadi. Jika saya teruskan sahaja resuscitate baby tadi kemungkinan besar bayi tadi akan meninggal percuma saja. Malpraktis pula kan. Lebih baik lah saya mengaku ketidak sediaan saya tadi daripada main 'goreng-goreng' saja selamatkan bayi tadi. Tiada istilah 'goreng-goreng' atau cuba-cuba dalam dunia kedokteran! Tak tahu jangan berlagak tahu!

Lima menit berehat, sambung kembali ujian tadi. Kali ini lebih baik dari tadi. Kasusnya sangat panjang sehingga harus diberikan epinephrine pada bayi itu. Tapi ada juga yang saya cuai dan lupa. Meransang dada bayi pada awalnya. Kemungkinan besar lagi untuk saya remedial. Tak apa lah. Yang penting saya sudah lakukan yang terbaik ^_^

Ada juga kemahiran suturing. Satu lagi kelemahan saya disebabkan memang tak pandai menjahit baju sekalipun. Huhu. Memang kemahiran menjahit tidak diajar ketika belajar sains pertanian PMR dulu. Mahu bagaimana lagi, sudah saya tidak ikut kelas ekonomi rumah tangga. Hehe ^_^

Yang lainnya, Alhamdulillah lancar sahaja insyaAllah. Radiology, transportation and immobilization, head and neck trauma, breathing and airway aid sudah dilalui. Doktor-doktor penguji juga sangat baik dan sporting. Jika salah, mereka akan tunjuk ajar kembali. Thanks, doc!

Tawakkal. Semuannya sudah dilakukan dengan sebaiknya dan semampunya. Esok adalah remedial. Pasrah sahaja. Jika harus remedial, saya perlu belajar dengan lebih baik terutamanya bagaimana menguruskan bayi ^_^

Selasa depan ujian teori emergency and traumatology system. Malam ini juga pulsa internet indosat akan tamat. Jadi, saya telah berjanji pada diri sendiri untuk tidak mengaktifkan internet sehinggalah ujian teori selesai. Mungkin ini satu usaha untuk saya mendisiplinkan diri untuk membuka buku dengan lebih kerap lagi hehe ^_^

Semoga berjaya untuk diri saya sendiri dengan azam dan tekad yang membara. Hehe. Paksa lah diri untuk belajar yang terbaik bagi sistem blok teori di semester terakhir sebelum clinical nanti. Pasti kita akan merindukan saat belajar di pra klinikal nantinya. Jadi, ayuh lah kita berusaha! ^_^
  1. Saya akan offline dari tanggal 6 Mei sehingga 12 Mei usai ujian final teori insyaAllah..
  2. Doakan kami semua ya!
  3. Semoga berjaya juga untuk semua kawan-kawan ^_^
  4. Hidup dengan manual book sahaja sepanjang seminggu hehe.
  5. berUSAHAlah~

0 comments:

Post a Comment