Friday, May 15, 2009

Kisah Hari Guru


Hari ini 16 Mei. Mungkin sekarang kita dah semakin lupa akan hari ini. Tak seperti zaman bersekolah dulu yang setiap kali 16 mei akan dinanti-nanti oleh kita. Termasuk lah saya. Seronok apa tiap kali sambutan hari guru. Pasti hari itu tidak belajar seharian sebab menyambut hari guru di dewan sekolah. Ada persembahan, permainan sukan dan macam-macam lagi. Yang paling best masing-masing akan bersedia untuk menghadiahkan cikgu-cikgu kesayangan masing-masing. Sehari sebelum sudah sibuk minta dengan ummi mahu hadiahkan cikgu-cikgu. Ummi pun mengerti dah bersedia mensponsor hadiah. Seingat saya, cikgu yang cantik-cantik, hensem-hensem dan baik-baik mesti banyak hadiah. Kasihan pula dengan cikgu disiplin yang pasti bawa balik hadiah dari pihak sekolah saja hehe ^_^

Di zaman sekolah rendah juga setiap kali pulang dari sekolah petang 16 mei pasti berebut-berebut mahu membuka hadiah yang ummi dan abah dapat. Seronok. Pasti banyak sekali hadiah yang ummi dan abah dapat. Ada yang memberi pen, tuala, sejadah, barang-barang yang comel-comel yang pastinya akan menjadi milik saya, abang dan kakak. Hehe.

Itu kisah sekolah rendah.

Masa sekolah menengah dan di mrsm mungkin agak berbeza sedikit. Semangat nak beli hadiah sendiri-sendiri dah tak seperti zaman kecil-kecil dulu. Kali ini saya lebih suka untuk berkongsi duit dengan kawan-kawan sekelas atau homeroom untuk menghadiahkan cikgu-cikgu. Kalau mahu lebih sedikit, akan dibeli sahaja dedication yang banyak dijual ketika itu seperti bunga dan coklat sebagai hadiah peribadi. Yang penting ikhlas ^_~

Zaman di kmb masih seperti di sekolah. Cuma yang lain sambutan hari gurunya agak berbeza. Pihak kolej memang tidak membuat sambutan, tapi pihak perwakilan pelajar ada memberikan sambutan yang mengejutkan untuk cikgu-cikgu di sana. Sungguh cikgu-cikgu sendiri tidak sangka akan kejutan itu sehingga ada yang menangis terharu. Huhu, sweet kan? Seperti di mrsm juga, saya dan kawan-kawan homeroom akan mengumpul duit untuk hadiah cikgu. Hadiah peribadi pula, saya lebih terbiasa membawa ole-ole dari Kelantan untuk cikgu-cikgu setiap kali pulang bercuti. Bermacam-macam makanan khas Kelantan sudah dikenali cikgu-cikgu dari dodol, keropok sehingga lidah buaya. Hehe ^_^

Sekarang, tiada lagi panggilan cikgu di sini. Hanya panggilan prof dan doktor sahaja yang dipanggil. Namun, mereka adalah cikgu juga. Sungguh merindukan untuk memberi ucapan, “Selamat pagi, che-gu” dalam irama slow emotion ketika sekolah dulu. Sekarang manalah orang buat di kuliah. Masuk-masuk bagi salam, jawab dalam hati saja. Rasanya belum pernah saya hadiahkan apa-apa untuk 'cikgu' di sini. Ramai sangat yang mengajarnya. Hehe.

Apapun, bagaimana kisah sambutan hari guru dulu dan kini masih membawa pengertian yang sama. Mungkin dari jauh ini hanya mampu saya hadiahkan doa moga cikgu-cikgu yang saya sayangi sejak dari tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, mrsm, tuisyen, kmb, unhas, dan semua agar dirahmati oleh Allah. Segala tunjuk ajar, penat lelah cikgu semua tak mampu saya balas dan moga Allah yang akan membalasnya. Tanpa cikgu siapalah saya hari ini.Terima kasih, cikgu.

SELAMAT HARI GURU untuk cikgu semua.


  1. Selamat hari guru juga untuk ummi dan abah.
  2. Oh, pasti ramai antara kita yang selalu lupa nak ucap hari guru pada seorang cikgu ini kan?? Kenapa kita selalu lupa??
  3. Siapakah cikgu itu?
  4. ……….. cikgu sekolah memandu....... hehe ^_^
  5. Selamat hari guru juga untuk cikgu sekolah memandu yang mengajar saya memandu sehingga saya bisa memandu denan jayanya^_~

2 comments:

Arafat said...

Cikgu sekolah memandu tu...
Cikgu yang garang sekali...
" awak ni klu macam nilah bawak kete, memang x lulus lah"
"awak ni klu, berhenti tarik hand brake"
"abe x che kat(letih) doh duk ajar awak ni"

abe aziz....cikgu berumur tpi berjiwa muda.hehehehe.

DiNi aZiZ said...

haha...betui2 tu hehe.
abes Ni kena marah bila tanya "kenapa kena tukar gear bila nak belok?" haha
marah le cikgu kita tu dgn jawapan "yo le, kalu nak belok kena le tukar gear!"
tak terjawab gak jwpn. haha, bljr practical semata tanpa teori smpai nangis time ujian ngan jpj tak reti nak start kete haha.nasib baik lulus, kalau x mmg tobat x nak amek lesen dah huhu.

oh, abe aziz aka pokcik aziz
selamat hari guru ^_^

Post a Comment