Sunday, May 31, 2009

kecape'an

Hari ini saya sangat penat memikirkan masalah negara. Sore tadi terkejut dengan berita kepulangan Manohara Odelea Pinott isteri kepada Putera Temenggong Kelantan Tengku Fachry ke pangkuan ibunya. Kasus ini sudah hangat dari dulu lagi. Perjuangan ibunya untuk membebaskan anaknya yang dikhabarkan diseksa oleh kesultanan Kelantan. Betul kah?

Hari ini terjawab sudah dengan berita yang pengakuan Manohara yang diseksa fizikal dan mental oleh Tengku Fachry. Hurm, entahlah. Saya sangat lah terkejut dan sedih bila mendengarnya. Sedih sebab nama baik negaraku telah tercemar hari ini. Macam mana lah nanti mahu hadapi dengan tohmahan dan persoalan masyarakat di sini nanti. Kawan-kawan di sini sudah khabarkan supaya tidak mengaku tempat asal dari Kelantan untuk keselamatan. Entah lah.bingung lagi memikirkan.

Tak habis cerita Manohara, berita Ambalat panas kembali. Tidak jelas juga masalahnya bagaimana, tapi ada berlaku masalah antara TLDM dan TNI-AL di pulau Ambalat. Kak Ichsan tetangga sebelah sudah pun mengingatkai kami supaya berhati-hati jika ada gangguan yang mungkin terjadi kepada kami warga asing yang menumpang ini.
Entahlah.

Runsing juga memikirkan. Inilah nasib orang merantau menjadi warga asing. Masalah negara sekecil apapun turut akan terkena tempiasnya. Apapun, saya tetap berdoa moga Allah jualah yang mampu melindungi kami dari segala yang tak termampu kami hadapi. Pasti ada hikmah atas ujian ini insyaAllah.

1. Sedih. Betul kah Kesultanan Kelantan sedemikian rupa?
2. Malukah saya mahu mengaku rakyat Kelantan di bawah takhta baginda?
3. Entahlah.
4. Bingung.
5. Malaysia oh Malaysia ku~

2 comments:

yanie said...

tu la dien..aku pon xtau btol ke x..tp sultan xnk buat kenyataan pon..xnk xplain pon..
ntahla dien..btol2 bhrp sume tu hanyela khabar angin..

DiNi aZiZ said...

entahlah sape yg betul
hanya manohara-fakhry-ALLAH jua yang mengetahuinya

skrg manohara dah buat sinetron tajuk manohara nmpk cam kesah dia je.nnt korek2 le kat youtube ye hehe

Post a Comment