Sunday, August 22, 2010

Unit Kecemasan


Berkampung seminggu di unit kecemasan merupakan pengalaman yang banyak mengajar erti kehidupan. Di sinilah saya melihat seorang ibu yang setia di sisi anaknya yang menanti waktu untuk pergi, airmata seorang ayah yang kehilangan kaki untuk selamanya. Tiada kata untuk membayangkan suasana di sini.

Di sini umpama tempatnya nyawa diambil. Badan yang masuk dengan lumuran darah keluar dengan jasad yang tidak lagi bernyawa.


Terkadang saya tidak mampu melelapkan mata mengingatkan suasana di sini. Saya tahu, lelaki tua yang tidak sadarkan diri dilanggar truk itu tidak menyangka hal ini terjadi padanya. Namun apa daya dia sudah terbujur kaku berlumuran darah tidak mampu tertolongkan. Benarlah, kita tidak tahu bila nyawa kita diambil, dan bila masanya tiba tidak ada kata yang mampu mengembalikannya.

Moga pengalaman seminggu di unit kecemasan lebih mendekatkan diri ini pada Pemilik hakiki diri ini.


Saya sukakan unit kecemasan kerana ianya banyak mengajar saya erti sebenar HIDUP dan MATI~

0 comments:

Post a Comment