Thursday, March 11, 2010

Pediatrics

Ini posting yang keempat sebenarnya sejak hampir 6 bulan yang lalu. Sudah hampir beradaptasi memang dengan life di hospital, dengan real patients. Bukan lagi mayat, encik mannequin atau simulasi lainnya seperti di ruang clinical skill lab dulu. Jangka waktu sepuluh minggu agak lama dan memenatkan untuk dibayangkan, namun seperti sekejap saja ia berlalu. Terasa seperti semalam je minggu pertama jaga sepuluh kali seminggu, tidak pulang ke rumah dua minggu bertugas di hospital daerah, dan kelmarin Alhamdulillah sepuluh minggu sudah dilalui.

Perasaan?

Bercampur- baur. Sepanjang itu, ada gembira, ketawa, air mata tak terkira, sedih, duka, pasrah dan segala macam. Apapun, syukur Alhamdulillah Allah jua tempat bergantung, tempat mengadu dan segalanya telah dipermudahkan.

Pada mulanya memang agak sulit untuk seorang ‘saya’ beradaptasi dengan pesakit kanak-kanak apatah lagi baby. Minggu pertama sudah saya menangis sebab kena periksa baby yang menangis. Jadi, akhirnya sama-sama menangis. hmmmm.....

“ Ummi, Ni tak kuat nak jaga baby. Tak tahu camne nak lalui seminggu ini dengan baby. Ni tak ada rasa dengan baby.. =’(

“ Tak baik camtu. Kena IKHLAS. Kesian baby tu kalau Ni tak jaga dengan baik. Baby tak minta dilahirkan sakit begitu. Ni kena belajar suka baby. Lihat ummi, abah bagaimana boleh besarkan anak-anak masa kecil dulu. Abah tak tidur malam buat susu, tukar pampers sayang anak-anak. Ni pun kena belajar dari sekarang. Kena kuat, ikhlaskan jaga baby.”

“……baik ummi…....ummi doakan Ni supaya jadi dokter yang baik….”

“ InsyaAllah, ummi abah selalu doakan Ni. Jangan cubit-cubit baby tau”


Doa, minta petunjuk dan kekuatan dari Allah, pupuk IKHLAS dan akhirnya….…saya SUKA baby ^_^
BENAR!

“ Ummi, Ni dah suka baby. Alhamdulillah, sampaikan sekarang asyik masuk jenguk baby walaupun dah habis bertugas. Tapi…. Ni tetap suka kucing lagi dari baby hehe….”



i heart cat 57% baby 43% hehe

0 comments:

Post a Comment