Saturday, March 13, 2010

Hari itu

Saya lupa. Hari itu tanggal 12 Rabiulawwal. Lupa dan tak sedar sebab terlalu sibuk dengan jaga patient baby tidak kenal siang malam. Team perinatology kami sudah diingatkan keras untuk lebih berhati-hati jaga patients sebab selama tiga hari kami bertugas, tiga yang sudah meninggal. Jaga bayi yang patologis tidak mudah. Sangat rapuh. Keadaan baby sangat cepat berubah. Tiba-tiba boleh apneu. Itu lah setiap kali saya yang stand by menjaga baby, pasti tidak berani melelapkan mata melihat dari jauh baby dalam incubator dadanya bergerak atau tidak.hehe…
Yellow baby hyperbilirubinemia with 'sunglass'
during phototherapy treatment hehe

Hari itu saya tidak sedar. Hari ulang tahun kelahiran saya yang ke 24. Ummi dan abah pagi-pagi sudah sms ucapkan selamat dan doa. Saya ketika itu masih menunggu di dalam kamar bersalin menanti baby baru untuk lahir.

“Ibu, tahniah. Anak ibu lahirnya tanggal 12 Rabiulawal, sama dengan tahun kelahiran Nabi Muhammad. Saya juga ulang tahun kelahiran hari ini ^_^ ”

Ibu muda itu gembira mendengar ucapan saya dan tidak tahu menahu akan tarikh hari itu.

Persis, ummi juga pernah menceritakan ummi tidak sedar yang hari itu maulid nabi, setelah saja diberitahu doktor. Mungkin seperti inilah perasaan ummi 24 tahun lalu bila tahu anaknya lahir pada maulid Nabi Muhammad. Dan baby itu adalah saya ^_^

Saya mendapat hadiah istimewa menyambut baby perempuan comel di pagi Jumaat 12 Rabiulawaal itu.
baby fresh from uterus ^_^

Semoga berkat lahir 12 Rabiulawwal bersama saya dan baby sentiasa ^_^

Terima kasih ummi, abah. Sayang ummi dan abah senantiasa.

0 comments:

Post a Comment