Sunday, September 12, 2010

Forensic & Medicolegal

Waktu enam minggu di bahagian Forensik & medikolegal terasa begitu cepat berlalu. Mungkin sebab seiring dengan datangnya Ramadhan membuat saya tidak merasai waktu di sini. Enam minggu yang penuh meloyakan namun membuat saya semakin berani. Awalnya untuk membelek buku teks forensik sendiri saya takut dan rasa nak muntah melihat gambar mayat yang mengerikan di setiap helai buku. Tapi yang bagusnya saya tiba-tiba tidak sama sekali mengantuk ketika membaca buku teks.Hebat!hehe ^_^
Setakat ini saya baru sahaja berpeluang mengikuti dua pembedahan mayat (autopsi). Satu adalah kes pembunuhan seorang wanita dan satu lagi adalah kes pembuangan bayi. Autopsi pertama kes mayat wanita yang dijumpai dibunuh, dari hasil autopsi kami mendapatkan kesan tikaman sehingga menembus ventrikel kirinya. Pada mulanya rasa takut ada sebab ini kali pertama saya mengikuti bedah mayat secara langsung, tapi lama kelamaan saya menjadi teruja dengan investigasi kes ini. Dari pertama hingga akhirnya kami yang menguruskan jasad wanita ini yang tanpa identiti. Tidak tahu dari mana asal, agama dan siapa dia. Kami memutuskan untuk menyempurnakannya dengan cara Islam.

Alhamdulillah. Kami doktor muda wanita yang memandikan, mengafankan, dan solatkan jenazah dengan seupaya kami. Mujur bekal ilmu ketika di bangku sekolah mampu saya praktikkan di sini. Moga bantuan ini yang mampu kami berikan menjadi ibadah yang diterima disisNya. Amin.

Masih terlalu banyak pengalaman di bahagian ini untuk dikongsi bersama.



Alhamdulillah, pengalaman di sini banyak membuka pandangan hati saya. Kita adalah tiada apanya. Entah bila kita akan dipanggil kembali, di mana, bagaimana, dan bersediakah kita tidak akan ditanya. Melihat kakunya jasad itu tidak berdaya, tahu diri ini jua akan seperti itu. Cukuplah kematian menjadi peringatan buat diri ini.

Moga Allah panjangkan umurku untuk tetap beribadah, mencari rahmat cintaNya. Matikan diriku dalam agamamu, dalam ingatanku padaMu, dalam cintaMu, dalam rahmatMu. Matikanku dalam khusnul khotimah.

Allah, ku tahu diri ini akan kembali jua padaMu~

0 comments:

Post a Comment