Saturday, July 17, 2010

Menjadi Pesakit

Menjadi seorang doktor lebih mudah dari menjadi seorang pesakit. Hati berkata demikian. Entahlah. Jika ingin menjadi seorang doktor cukuplah belajar di sekolah perubatan untuk 5 tahun dan jadilah seorang doktor. Menjadi seorang pesakit, susah.

“ Tangan adik sudah tidak boleh kembali kepada asal. Tangan yang ini memang tidak boleh dirawat lagi kerana tulangnya sudah bersambung. Sudah terlambat..”

Masih saya ingat bagaimana riak wajak pesakit kecil itu setelah mendapat penerangan sejujurnya dari doktor akan diagnosis Neglected 1/3 distal humerus with dislocation of radius. Sudah terlambat untuk dikembalikan posisi tulang itu, yang akhirnya selamanya pesakit itu tidak dapat membengkokkan tangannya. Cacat seumur hidup atas kesalahan orang tua yang terlambat membawa ke doktor, sebelumnya lebih percayakan azimat dukun.

Saya cuba untuk berada di situ. Tidak mampu. Seakan saya tidak kuat untuk berada di tempat dia.

Melihat pesakit datang dan pergi di sini, turut membawa hati ini terasa kecil. Betapa kuatnya mereka mampu menghadapi ujian yang lebih besar dari saya, berjuang untuk hidup, kehilangan kaki, tangan dalam sekelip mata saja.

Ujian saya hanyalah kecil dibandingkan mereka. Tidak wajar untuk saya mengeluh atau bersedih.

Tetaplah bersemangat untuk belajar yang terbaik, menjadi doktor yang baik untuk pesakit yang memerlukan. Moga ianya menjadi jalan dalam mendapatkan cinta, rahmat, dan kasih sayang Ilahi.
  1. Alhamdulillah sudah memasuki minggu ketiga di orthopaedic and traumatology department. Sangat terkesan di sini. Suka!
  2. Hari ini memulai berkampung di unit kecemasan selama seminggu, 24 jam sehari. Moga Allah membuka jalan untuk saya belajar dan menimba pengalaman sebanyak-banyaknya amin.
  3. Saya sebenarnya rindukan ummi, abah dan keluarga ~_~
  4. Sekarang sudah bulan Sya’ban. Sudah tidak sabar menanti Ramadhan! Moga Allah memberikan kesempatan untuk bertemu kembali Ramadhan tahun ini amin
  5. Melihat, belajar, dan mentafsir~

Monday, July 12, 2010

Airmata

Hati pernah bertanya
Apa yang berlaku jika Allah mengambil roh dari jasadku
Bisakah aku menangis, merintih
Allah, jangan Kau ambil nyawaku dulu
Aku belum bersedia
Kembalikah rohku pada jasadku?
Hanya dengan airmata

Hati,
Menangislah hari ini
Kau tiada apanya
Entah bila kau kan kembali pada Pemilikmu

Hati,
Jika satu hari tiada airmatamu
Tangisilah dirimu
Carilah airmata itu
Moga kau tetap rasai cinta, rahmat Ilahi~

Friday, July 09, 2010

kisah derven

Posting di dermatovenereology department telah meninggalkan banyak pengalaman dan ilmu. Saya sudah tahu diagnosis sakit gatal-gatal atif kerana urticaria, penyakit kaki ayah chik eczema, abah tinea versicolor dan di kaki saya ada clavus hehe.

Banyak yang telah dipelajari dari pesakit di sini. Pernah saya menerima pesakit Steven Johnson Syndrome yang kulitnya seperti terbakar akibat pemakaian ubat. Sepanjang di unit kecemasan, saya terpaksa memujuk pesakit itu untuk bertahan kerana dia mahu pulang untuk dimandikan dukun! Akhirnya, pesakit itu berjaya diinfus dan dirawat di wad ^_^

A 45 years old woman with Steven Johnson Syndrome


Di poliklinik, saya sudah kenal penyakit scabies, dermtitis, acne, condyloma acuminata, gonorrhea, impetigo dan banyak lagi.

Dan ini kisah seorang pemuda dengan Gonorrhoea nya datang dengan keluhan keluar sekret di kemaluannya. Memang sudah saya duga dari anamnesis awal, ianya adalah sexual transmitted disease. Akhirnya pemuda itu mengaku pernah mengadakan hubungan dengan teman wanitanya minggu lalu. Saya diberi peluang melakukan sendiri urethral swab dengan bimbingan dr Anwar dan hasilnya positif dengan Neisseria gonorrhoea. Dari kisahnya, saya berasa sedih dan kesal dengan perlakuan mereka yang bergelar mahasiswa di universiti, kebanggaan keluarga pasti yang akhirnya tewas menjadi hamba nafsu semata. Entah dimana iman mereka dikala itu. Moga Allah melindungi kita, jauh dari peluang dekat zina itu sendiri. Cinta itu tiada apanya, keberkatan adalah segalanya.

Moga segala ilmu dan pengalaman ini menjadi bekalan untuk masa hadapan.

Saya tetap bersemangat untuk belajar dan mencari pengalaman sebanyaknya!

Thursday, July 08, 2010

tahun terakhir

Alhamdulillah. Selesai sudah bahagian terakhir saya untuk tingkat 5 atau tahun keempat di klinikal. Dan, akhirnya saya sudah di tahun terakhir di sini insyaAllah.

Hampir satu tahun sudah di clinical dan enam bahagian telah dilewati dengan suka duka, airmata, bahagia, kegembiraan, pengalaman yang tak terbayarkan. Tidak terasa, seperti baru kelmarin saya memulainya.

kenangan di awal perjalanan~


Radiology, neurology, psychiatry, paediatrics, internal medicine, dan dermatovenereology sudah dilewati.

Orthopaedics & traumatology, forensics, ent, surgery, public health, O&G, opthamology, cardiology, anesthesiology menunggu di hadapan.

Bismillah, saya tetap teruskan perjuangan di tahun terakhir di sini dengan segala pengharapan dan pergantungan moga Allah mempermudahkan perjalanan ini.

Akan saya terus berlari, mengejar cita-cita.

Doa ummi dan abah selalu saya percaya mengiringi setiap perjalanan ini.

Berusahalah!

Friday, July 02, 2010

Pioneer?

InsyaAllah, this coming Monday 5th July, six of us will make a history hehe. We were ‘selected’ to be the pioneers in Orthopedics and Traumatology department!

WoW!!

We plan this, this and this..but Allah decides.
I accept it and believe it will be the best for me insyaAllah.
To Allah I rely on because He knows everything. I believe!
Wish our Ortho team the best! (^_^)v
Bismillah~

Ortho Team Medical Dragon ^_^ : Dini-BeJo-WaWan-NoRa-DiLa-FiZaH